Intrebari frecvente

Bateria AGM (Absorbed Glass Mat) este o bateria Pb acid VRLA (Valve-regulated lead acid battery) cu electrolitul imobilizat intr-un separator fin din fibra de sticla, ceea ce asigura un contact uniform intre masa activa si electrolit si capacitati de incarcare- descarcare mai bune fata de bateria conventionala.

Bateria EFB (Enhanced Flooded Battery) este o baterie Pb-acid conventionala care se poate fabrica utilizand utilajele existente pentru bateria conventionala, dar cu ciclu de viata extins pentru a face fata regimului de functionare in sisteme start-stop.

Capacitatea bateriei este marimea sarcinii electrice stocate in baterie. Ea se masoara in Ah.

Este curentul pe care o baterie noua, complet incarcata, poate sa-l furnizeze continuu, timp de 10 sec. si asigura la -18°C o tensiune minima de 7.5V (EN).

Rezerva de capacitate este perioada de timp în minute, în care o baterie poate mentine o descãrcare cu un curent de 25A, la temperatura de 25°C, pânã la o tensiune de 10.5V (EN).

Durata de viata a bateriei este timpul an care bateria are performante acceptabile. Ea se masoara în ani.

O baterie fara intretinere este o baterie care nu necesita adaugare de apa distilata, daca sistemul de incarcare de pe autovehicul functioneaza corect.

Excesul de caldura cauzeaza evaporarea apei, proces care are loc mult mai rapid decat in conditii normale. Excesul de caldura are efecte negative si asupra gratarelor pozitive.

Temperatura scazuta reduce substantial puterea bateriei. La -18°C, bateria functioneazã numai 40% din puterea pe care o poate da la 20°C.

In exploatare se verifica nivelul electrolitului, cel putin o data pe an la bateriile Tornada si Cyclon, o data la 3 luni la bateriile Terra. Nivelul electrolitului trebuie sa fie cu cca 26mm deasupra placilor. In cazul in care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicata, se completeaza cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid sau apa de la robinet.

La bateriile dotate cu indicator de stare (ochi magic) starea de incarcare si nivelul electrolitului se pot aprecia observând culoarea acestuia:

  • transparent: nivel scazut, necesita completare;
  • negru: nivel bun, baterie descarcata;
  • verde: nivel bun, baterie incarcata

Cautati in manualul masinii care baterie se potriveste modelului de vehicul pe care-l aveti. Aceeasi informatie o puteti obtine si din catalogul fabricantului de baterii – pe care-l detine cel care comercializeaza bateriile.

Ce se intampla daca folosesc o baterie care are un curent mai mare de descãrcare la rece? In acest caz, motorul porneste mai usor, in special în regiunile cu climat rece, iar sistemul de încarcare nu este afectat.

Daca bateria incarcata pastreaza sarcina cand este in gol si nu are nici un alt tip de defect pentru care bateria se inlocuieste in termen de garantie, atunci inseamna ca aveti alte probleme tehnice.

Verificati daca:

  • bateria se potriveste cu modelul vehiculului,
  • ati facut modificari la vehicul, cum ar fi aer conditionat, radio, sau altele care necesita un plus de putere

In cazul in care constatati ca masina porneste tot mai greu sau nu mai porneste, va recomandam sa urmati urmatorii pasi:

  1. Daca bateria este prevazuta cu hidrometru (ochi magic):
    Verificati in primul rand hidrometrul (ochiul magic) de pe capacul bateriei, veti observa o anumita culoare: verde, negru sau alba.
    1. In cazul in care observati culoarea verde, starea bateriei este buna. Daca totusi observati probleme la pornire, va recomandam sa va prezentati la cel mai apropiat service autorizat ROMBAT.
    2. In cazul in care observati culoarea neagra, inseamna ca bateria este in stare descarcata si se recomanda incarcarea acesteia pe redresor, timp de 24 ore (in cazul in care detineti redresor) sau va recomandam sa va prezentati la un service autorizat ROMBAT. In situatia in care decideti sa incarcati dumneavoastra bateria, puteti merge, dupa incarcare, la un service ROMBAT pentru a o verifica. Daca problema nu s-a rezolvat prin incarcare, pasul urmator este verificarea bateriei la un service autorizat ROMBAT. Se recomanda si o verificare a instalatiei electrice pentru detectarea eventualelor supraconsumuri, dereglari ale releului de incarcare sau probleme ale “alternatorului”.
    3. In cazul in care, in urma verificarii, observati culoarea alba va recomandam sa va prezentati la cel mai apropiat service ROMBAT pentru verificarea amanuntita a bateriei.
  2. In cazul in care bateria nu este prevazuta cu hidrometru, va recomandam sa va prezentati la cel mai apropiat service ROMBAT pentru verificarea acesteia.
  • Verificati bateria constant, la un interval de circa 6 luni, vizual – culoarea hidrometrului (ochiului magic);
  • La intrarea in sezonul rece faceti o verificare a bateriei la unul din sevice Rombat si in cazul in care este nevoie faceti chiar si o incarcare de cateva ore pe redresor;
  • In cazul in care rulati cu masina doar pe distante scurte se recomanda verificarea si incarcarea bateriei;
  • Nu utilizati alti consumatori decat cei prevazuti de fabrica si mai ales sa nu fie conectati direct pe baterie;
  • In cazul unei descarcari accidentale a bateriei, incarcati bateria in cel mai scurt timp pe un redresor