Bateria AGM (Absorbed Glass Mat) este o bateria Pb acid VRLA (Valve-regulated lead acid battery) cu electrolitul imobilizat intr-un separator fin din fibra de sticla, ceea ce asigura un contact uniform intre masa activa si electrolit si capacitati de incarcare - descarcare mai bune, fata de bateria conventionala.
Bateria EFB (Enhanced Flooded Battery) este o baterie Pb-acid conventionala, care se poate fabrica utilizand utilajele existente pentru bateria conventionala, dar cu ciclu de viata extins, pentru a face fata regimului de functionare in sisteme start-stop.
Capacitatea bateriei este marimea sarcinii electrice stocate in baterie. Ea se masoara in Ah (amper ora)
Este curentul, pe care o baterie noua, complet incarcata, poate sa-l furnizeze continuu, timp de 10 sec. si asigura la -18°C o tensiune minima de 7.5V (EN).
Rezerva de capacitate este perioada de timp în minute, în care o baterie poate mentine o descãrcare cu un curent de 25A, la temperatura de 25°C, pânã la o tensiune de 10.5V (EN).
Durata de viata a bateriei este timpul in care bateria are performante acceptabile. Ea se masoara în ani.
O baterie fara intretinere, este o baterie care nu necesita adaugare de apa distilata, daca sistemul de incarcare de pe autovehicul functioneaza corect.
Excesul de caldura cauzeaza evaporarea apei, proces care are loc mult mai rapid decat in conditii normale. Excesul de caldura are efecte negative si asupra gratarelor pozitive.
Temperatura scazuta reduce substantial puterea bateriei. La -18°C, bateria functioneaza la numai 40% din puterea pe care o poate da la 20°C.
Cautati in manualul masinii, care baterie se potriveste modelului de vehicul pe care-l aveti. Aceeasi informatie o puteti obtine si din catalogul fabricantului de baterii – pe care-l detine cel care comercializeaza bateriile.
Ce se intampla daca folosesc o baterie care are un curent mai mare de descãrcare la rece? In acest caz, motorul porneste mai usor, in special în regiunile cu climat rece, iar sistemul de încarcare nu este afectat.
In exploatare, se verifica nivelul electrolitului, cel putin o data pe an la bateriile Tornada si Cyclon, o data la 3 luni la bateriile Terra. Nivelul electrolitului trebuie sa fie cu circa 26mm deasupra placilor. In cazul in care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicata, se completeaza cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid sau apa de la robinet.
La bateriile dotate cu indicator de stare (ochi magic), starea de incarcare si nivelul electrolitului se pot aprecia observând culoarea acestuia:
- transparent: nivel scazut, necesita completare;
- negru: nivel bun, baterie descarcata;
- verde: nivel bun, baterie incarcata
In cazul in care constatati ca masina porneste tot mai greu, sau nu mai porneste, va recomandam sa urmati urmatorii pasi:
Daca bateria incarcata pastreaza sarcina cand este in gol si nu are nici un alt tip de defect pentru care bateria sa se inlocuiasca in termen de garantie, atunci inseamna ca aveti alte probleme tehnice.
Verificati daca: